Communicatie vormt een belangrijke factor binnen de bedrijfsvoering. Interne communicatie zorgt ervoor dat de managers en medewerkers elkaar begrijpen. Ongeacht de hiërarchie, locatie en afdeling hebben werknemers goede communicatie nodig zodat ze hun werkzaamheden optimaal kunnen afstemmen op elkaar. Tegelijkertijd is het ook nodig om alle werknemers betrokken en gemotiveerd te houden. In deze moderne tijd heeft de rol van communicatie dankzij nieuwe technologieën en innovaties veel waarde gewonnen binnen organisaties. Interne communicatie kent nu vele uitingen. Denk aan intranet, e-mail, nieuwsbrieven en sociale media. Het zijn allemaal middelen om iedereen op de hoogte te houden van wat er gaande is op een afdeling. In het volgende lijstje lees je 3 grote belangen van interne communicatie.
1. Goede interne communicatie motiveert medewerkers
Net als in het geval van een relatie, kan gebrek aan communicatie een bedrijf breken. Daartegenover kan goed uitgevoerde communicatie ook tot grote hoogten brengen. Medewerkers functioneren namelijk beter als ze goed betrokken worden. Ze voelen zich dan gewaardeerd en merken dat zij ertoe doen. Het is ook algemeen bekend dat je de loyaliteit van werknemers versterkt als je ze betrekt bij de besluitvorming. Effectieve communicatie leidt er ook toe dat medewerkers de achterliggende gedachte van hun werkzaamheden begrijpen waardoor ze meer inzet zullen tonen. Zij weten dan wat hun te doen staat en wat ze moeten doen om doelen te behalen.
2. Perfecte bron van informatie
Het is voor een organisatie van uiterst belang om op het juiste moment van de juiste personen informatie te krijgen. Net als dat een onderneming niet kan functioneren zonder goede mensen, geldt dit evengoed voor informatiestromen. Om een bedrijf te laten innoveren en groeien is een dagelijkse uitwisseling van ideeën nodig. Dit kan namelijk leiden tot verschillende visies en initiatieven vanuit het management en de medewerkers. De juiste interne communicatie kan de uitwisseling tussen bedrijfsafdelingen en medewerkers ondersteunen.
3. Goede klantervaringen opbouwen
Heb je weleens te maken gehad met servicemedewerkers die niet al je vragen kunnen beantwoorden omdat ze het antwoord zelf niet weten? Of heb je wel eens geprobeerd informatie te zoeken op een bedrijfswebsite en de gewenste informatie is nergens te vinden? Dat is het gevolg van medewerkers die niet goed geïnformeerd zijn door hun leidinggevende of er is geen effectieve verspreiding van informatie binnen het bedrijf. Als managers en werknemers goed met elkaar communiceren zouden ze waarschijnlijk begrijpen hoe zijn informatie aan hun klanten kunnen overbrengen en hoe ze klanten kunnen overtuigen. Dit werkt dus vanzelfsprekend mee voor een goede klantervaring.