Wilt u uw bedrijf gezond houden door steeds meer klanten aan te trekken? Het geheim is om het publiek dat je hebt te cultiveren. Een tevreden klant is immers de eerste marketingagent in uw bedrijf die uw product en diensten promoot bij vrienden, collega’s en familie.
Er zijn enkele stappen om dit doel te bereiken en de eerste zijn het bieden van kwalitatieve oplossingen en het investeren in een goede service. Dit zijn echter basisacties, die moeten worden aangevuld met nog meer assertieve initiatieven zoals een goed b2b loyaliteitsprogramma.
Hoe werkt een loyaliteitsprogramma?
In principe is een loyaliteitsprogramma een actie om speciale klanten te belonen door middel van een puntensysteem. Hoe hoger het aantal producten of het volume van de aankopen van een consument, hoe meer punten hij/zij verdient.
Het is aan de hand van deze score (die kan worden berekend in een klantenkaart) dat de koper in staat zal zijn om zijn geschenken in te trekken, wat kan zijn: progressieve kortingen op aankopen, geschenken of reizen.
De klanten leren kennen
Om hun klanten te kennen, is het noodzakelijk om ze te identificeren: veel bedrijven hebben goede systemen om deze taak uit te voeren, bijvoorbeeld door een register van kopers met e-mail of telefoon aan te vragen.
Deze mailing is erg belangrijk voor u om het profiel van uw publiek te begrijpen, naast het feit dat het voor u een toegangspoort is om een frequentere dialoog op te zetten.
Maar pas op! Niemand houdt ervan om miljoenen reclame-mails te ontvangen. Daarom is het belangrijk om geen spamgenerator te worden – virtuele rommel.
Het kiezen van de beloningen
Weten hoeveel klanten je hebt is niet genoeg. Je hebt een exact idee nodig van je profiel en wat ze willen – alleen dan kun je geschenken maken die de aandacht van je kopers trekken.
Door het profiel van uw klant te kennen, is het mogelijk om erachter te komen wat voor soort zaken zij het meest affiniteiten hebben. Sommige eenvoudige producten, zoals covers voor mobiele telefoons, pennenaandrijvingen of een cosmetisch product kunnen zeer aantrekkelijk zijn.
Een andere tip is om te proberen partnerschappen aan te gaan, hetzij met leveranciers of zelfs met bedrijven uit uw buurt. Een restaurant en een snelle drukkerij, bijvoorbeeld, kunnen samen een programma samenstellen:
Wie 10 maaltijden in een maand maakt, krijgt 5% korting op de drukkerij of wie meer dan € 100 verbruikt op de drukkerij, krijgt korting op de lunch.
Dit soort gezamenlijke actie, naast het belonen van effectieve klanten van uw eigen bedrijf, helpt ook om nieuwe klanten aan te trekken: klanten van de drukker kennen immers het restaurant en vice versa.
Monitoring van uw loyaliteitsprogramma
Het implementeren van een nieuw programma is goed, maar je moet weten hoe je de resultaten kunt lezen die het genereert voor je bedrijf – zodat je kunt detecteren wat er goed of fout gaat en altijd de mogelijkheid hebt om het te verbeteren.
Het is belangrijk om met uw klanten te praten om te begrijpen of uw programma werkt. Ontwikkel indien mogelijk een kleine tevredenheidsenquête waarop trouwe kopers snel kunnen reageren.
Maar wees er zeker van dat u de informele enquête waardeert: Moedig uw verkopers aan om te vragen naar de indruk van het winkelend publiek en de tevredenheid over de regels en geschenken van het programma.
Bron: homewishez.nl