De herfst is alweer een tijdje bezig en de winter staat ook weer voor de deur. Het aftellen tot kerstmis is begonnen en dit is dan ook het perfecte moment om na te gaan denken over wat je als onderneming met de feestdagen op Instagram gaat zetten. Het juist inzetten van Instagram kan bijdragen aan het realiseren van de gestelde omzetdoelen. Veel mensen krijgen rond de feestdagen namelijk zin om te shoppen. Hier kun je goed op inspelen. Ben jij klaar om je marketing niveau op Instagram tijdens de feestdagen omhoog te krikken? In dit artikel deel ik 4 tips om dit te bereiken.
1. Maak een contentkalender
Weet wat je wil posten en wanneer. Zet al je Instagram-posts alvast klaar en denk goed na over de captions. Zorg dat je alles van te voren vast hebt staan. Dus je weet al welke foto’s, teksten en animaties op welke datum en tijd geplaatst zullen worden. Je kunt hiervoor tools gebruiken zoals Later en Planoly om je content te plannen. Via deze tools zie je direct of de content mooi staat in je Instagram feed.
2. Creëer je eigen hashtag
Er zijn enorm veel hashtags in omloop rondom de feestdagen. Je kunt natuurlijk gebruik maken van bestaande hashtags en deze inzetten, maar het is veel sterker om een eigen hashtag te bedenken. Hierdoor kunnen consumenten precies zien wat er allemaal over jouw bedrijf gespot wordt. Gebruik deze hashtag gedurende de feestdagen en je kunt er zelfs een ludieke actie aan koppelen. Hiermee zorg je ervoor dat de hashtag viral gaat en dat is natuurlijk gratis publiciteit.
3. Gebruik verticale content
Bijna 1 op de 2 mobiele shoppers in de VS zegt dat video het beste medium is voor het ontdekken van nieuwe producten. Dus probeer tijdens de aanloop naar kerst video content op te nemen in je media planning. Via deze weg kun je op een leuke manier communiceren met consumenten en tegelijkertijd producten laten zien. Plaats deze verticale video bij voorkeur op Instagram stories. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat een groot gedeelte van de Instagram gebruikers alleen nog maar naar stories kijkt.
4. Werk samen met influencers
Waarom zou je alleen via je eigen kanaal een verhaal vertellen? Activeer influencers om je producten op Instagram onder de aandacht te brengen. Het is vaak geloofwaardiger als een derde partij een boodschap verspreidt dan wanneer jij dit zelf doet. Potentiële klanten worden getriggerd doordat bekende mensen het product ook gebruiken. Dan zal het immers wel echt een goed product zijn, toch?